Vel­kom­men som kur­sist på VUC

Fra tilmelding til din 1. dag

Et overblik over, hvad du skal forholde dig til, fra du bliver tilmeldt i studievejledningen frem til din 1. dag på VUC. (Klik på billedet for at se en større version)
  • 1. Tilmelding på VUC

    Tilmelding foregår som udgangspunkt altid gennem en personlig samtale med en af vores vejledere.

    Samtalen sikrer, at du sammen med vejlederen finder frem til det helt rigtige forløb for dig.

  • 2. Tilmelding, betaling og optagelse

    Umiddelbart efter din tilmelding modtager du et tilmeldingsbrev.

    Heri kan du bl.a. læse, hvordan du betaler dit deltagergebyr. Vær opmærksom på, at du ikke er endeligt optaget, før du har betalt deltagergebyret.

    Når du har betalt deltagergebyret modtager du et optagelsesbrev, som bekræfter din optagelse på de omfattede hold.

     

    Vi er i gang med at digitalisere vores administration - og det betyder, at flere og flere af vores brev bliver sendt digitalt til din Digitale Postkasse/E-boks. Så husk at holde øje.

  • 3. Søg SU

    Du skal selv søge om SU og evt. SU-lån på SU hjemmeside www.su.dk

     

    Sommer 2017:

    Vær opmærksom på, at du skal søge SU d. 1. eller 2. juli 2017 - søger du senere, bliver udbetalingen af din SU forsinket.

    Vores SU medarbejder kan kontaktes alle formiddage frem til og med d. 31/6 og besvarer hastesager pr. mail d. 3. og 4. juli.

  • 4. SMS med brugernavn og password

    3 uger før dit hold starter, modtager du en sms fra os med dit brugernavn og dit password.

     

    Husk at give os besked, hvis du får nyt mobilnummer.

     

    Har du ikke modtaget en sms fra os? Så udfyld venligst formularen nederst på siden.

  • 5. www.holstebro-vuc.dk/nykursist

    Du modtager et link til siden holstebro-vuc.dk/nykursist i den sms, du modtager fra os inden start.

     

    På siden får du vigtige information, så du er godt klædt på til din start på VUC, og du bliver guidet ind i vores IT system.

     

    Du kan altid finde siden igen via linket.

  • 6. web.holstebro-vuc.dk

    web.holstebro-vuc.dk er vores store IT platform som samler alle de systemer, du skal bruge som kursist på VUC.

    Når du er logget på her med dit UNI-login, har du direkte adgang de andre systemer, uden at skulle logge ind igen.

     

    Fra platformen får du bl.a. adgang til vores IT vejledninger - brug disse til at komme videre. Du skal ved hjælp af IT vejledningerne udfyld/godkende eventuelle "To-do's" i Ludus Web (vores administrative system, hvor du kan se din eksamensplan, dit fravær og dine karakterer).

    Fra platformen kan du også finde dit skema.

     

     

Få information fra os

Som kursist er du forpligtiget til at holde dig løbende orienteret og reagere på information fra os. Læs evt. mere i vores Studie- og ordensregler.

  • SMS

    Du kan få dine skemaændringer og aflysninger på SMS - du skal blot huske at oplyse dit telefonnummer til os.

     

    Nyt mobilnummer

    Få du nyt nummer, er det derfor vigtigt, at du opdaterer det hos os - det kan du enten gøre ved at henvende dig på kontoret, pr. telefon på 9627 5800, eller du kan selv opdaterer det online (log ind og gå til "Dine oplysninger").

     

  • Mail

    Du får din egen mail i vores system.

    Det er vigtigt, at du løbende tjekker denne (evt. kan du sætte den til at videresende til din personlige mail, så du ikke skal holde øje med begge).

    Du kan finde din mail via vores store IT platform web.holstebro-vuc.dk

  • E-boks/digital post

    Her modtager du vigtige breve og dokumenter fra os, og det er derfor vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse jævnligt.

     

    Du kan logge ind på din digitale postkasse/E-boks via borger.dk eller e-boks.dk
    Du skal bruge dit Nem-ID for at kunne logge på.

     

    Du kan med fordel hente e-boks app til din smartephone - så har du en nem og hurtig adgang til din post.

  • Kursistportalen

    Kursistportalen indeholder formelle informationer fra skolen til dig og dine medkursister.

    Her finder du vigtige beskeder og dokumenter, du skal være bekendt med, fx eksamensreglement og studie- og ordensregler.

     

    Du er forpligtiget til løbende at holde dig orienteret på Kursistportalen.

    Du finder Kursistportalen via vores IT platform web.holstebro-vuc.dk

  • Ludus Web

    Ludus Web er vores administrative system, og her kan du finde en række oplysninger - bl.a. dit fravær, din eksamensplan og dine karakterer.

     

    Her finder du også dine "To-do's", som du skal reagere på. Det kan fx være:

    • dokumenter, du skal udfylde
    • dokumentation, du skal indsende
    • blanketter, du skal underskrive

    Det er vigtigt, at du fuldfører dine "to-do's".

     


    Du kan let tilgå Ludus Web via vores store IT platform web.holstebro-vuc.dk

  • Facebook

    På vores officielle Facebook side kan du følge med i stort og småt fra vores fælles hverdag på VUC.

    Her får du formelle informationer og vigtige beskeder, men der er også plads til mere uformelt og underholdende indhold. 

Hverdagen på VUC

  • Mad og drikke

    Holstebro

    VUC Holstebro har en kantine, hvor det er muligt at købe mad og drikkevarer.

    Du er naturligvis også velkommen til at medbringe din egen mad og spise den i kantinen.

    Der er køleskab og microbølgeovn, du er velkommen til at bruge.

     

    Struer

    På VUC Struer er det kun muligt at købe drikkevarer.

    I kantinen er der køleskab og microbølgeovn, som du er velkommen til at benytte.

  • Gratis morgenmad

    Hver morgen fra 07.40 - 08.00 kan du spise gratis morgenmad (cornflakes, havregryn og mælk) i kantinen i Holstebro og i Struer.

  • Må man ryge på VUC?

    På VUC Holstebro er rygning tilladt i “rygehaven” samt i rygeskuret.
    Rygning foran hovedindgangen er ikke tilladt.

    På VUC Struer er rygning tilladt på “terrassen” ved kantinen og på “terrassen” ud for kælderen.
    Rygning er ikke tilladt foran hovedindgangen.

  • Skoleåret - kalender og ferieplan

    Du kan få et overblik over skoleåret - herunder bl.a. arrangementer, ferier og eksaminer - på siderne Studieliv her på hjemmesiden.

  • Computer

    Computer er et relevant arbejdsredskab i din hverdag på VUC, og vi opfordrer dig derfor til at medbringe en computer til undervisningen.

    Der er mulighed for strømtilslutning og netværk i alle lokaler.

    VUC har også stationære computere, du kan benytte.

Brug for hjælp

  • SU vejledning

    Vores SU vejleder kan hjælpe dig med spørgsmål vedr. SU.

    Du skal selv søge om SU på su.dk, og det er også her, du foretager ændringer i din SU, tjekker din SU oversigt og søger om evt. SU-lån.

    Få evt. hjælp på vores side Hjælp til SU

     


    Du kan booke en tid til en samtale med vores SU-vejleder, eller sende en mail på su@holstebro-vuc.dk.

  • Studievejlederne

    Hos studievejlederne kan du få rådgivning og støtte til dine studier. Her kan du bl.a.

    • til- eller framelde dig fag og få tilpasset din studieplan, hvis der er behov for det
    • få hjælp og støtte, hvis du får studieproblemer
    • få vejledning og inspiration til dine fremtidsplaner.

     

    Book tid online eller ring T9627 5800 i Studievejledningens telefontid hver dag kl. 8 - 9.

  • Kontoret

    I receptionen/på kontoret kan du få hjælp til korte spørgsmål om fx SU, transport, dit skema og lokaler.

     

Efter din tilmelding

  • Hvad hvis jeg fortryder min tilmelding?

    Hvis du fortryder din tilmelding, skal du informere os om dette hurtigst muligt.

     

    Er dit hold endnu ikke startet, kan du vælge at skifte til et andet hold/fag eller få din deltagerbetaling retur.

     

    Efter holdstart er det ikke muligt at få tilbagebetalt deltagergebyret.
    Du kan altså ikke få pengene tilbage, hvis kurset er startet, også selvom du ikke ønsker at fortsætte på kurset.
    Under særlige omstændigheder, er det muligt at "vælge om" og skifte til et andet fag eller hold. Dette skal altid aftales med en studievejleder og er kun muligt inden for kort tid efter holdstart.

  • Hvordan melder jeg mig syg?

    Sygemelding foregår i LUDUS Web.

    LUDUS Web er VUC’s administrative system, hvor du udover at sygemelde dig, bl.a. kan se dit fravær, dine karakterer, og eksamenstider.


    Gå til LUDUS Web og login med dit UNI-login.
    Under Skemaer registrerer du på den pågældende dag, hvilke lektioner du melder dig fraværende i og beskriver kort hvorfor.

     

    Se evt. vores trin-for-trin guide til hvordan du sygemelder dig i Ludus Web

  • Ordblindeundervisning (OBU)

    Ordblindhed er ingen hindring for at du kan uddanne dig.

    Vi kan hjælpe dig med at finde ud af, om du er ordblind og hjælpe dig med de læse-/skrive-udfordringer, du evt. oplever.

     

    Du er altid velkommen til at spørge en studievejler eller din lærer, hvis du tror, du kunne have glæde af støtte til læse/skrive/stave.

     

    Læs mere om vores tilbud om ordblindeundervisning

  • Refusion af deltagerbetaling

    Når du læser fag på VUC, kan du få tilbagebetalt dit deltagergebyr, hvis du har et skema på 17 eller 23 lektioner og får SU (de 17 lektioner gælder kun for dig med børn under 7 år).

     

    Bemærk, at det kun er fag, der indgår i dit eksamensbevis, du kan søge om refusion af. Du kan selv være med til at beslutte, hvilke fag, der skal medtages på dit bevis.

     

    AVU eller HF enkeltfag

    Hvis du læser AVU eller HF enkeltfag kan du få tilbagebetalt deltagergebyret over din SU/SVU. Dit samlede deltagergebyr deles ud over året og tillægges din månedlige SU-udbetaling (bemærk, at beløbet derfor fratrækkes skat i henhold til din trækprocent).

    Bemærk, at du dog ikke kan få tilbagebetalt deltagergebyret for suppleringsfag, hvis du i forvejen har en hel HF eller en anden gymnasial uddannelse.

     

    HF-eksamen eller fagpakke

    Hvis du læser en hel HF-eksamen eller en af vores fagpakker, kan du vælge, om du vil have deltagergebyret tilbagebetalt over din SU/SVU, eller om du vil have det samlede fulde beløb udbetalt, når du har gennemført din uddannelse.

    Med en fagpakke, kan du kun få tilbagebetaling af deltagergebyret for de fag, der er adgangsgivende for den uddannelse fagpakken giver adgang til. Læser du andre fag også, kan du ikke få tilbagebetalt deltagergebyret for disse.

     

    Ansøgning om tilbagebetaling af fuldt beløb

    For at få tilbagebetalt dit deltagergebyr, skal du udfylde og indlevere ansøgningsskema samt dokumentation for;

    • at du har bestået den samlede eksamen/fagpakke (eksamensbevis)
    • at du har betalt deltagergebyret (kvitteringer)
    • udbetaling af SU gennem hele perioden (SU-oversigt som findes på minsu.dk)

     

    Har du spørgsmål, kan du henvende dig i receptionen eller booke en tid hos vores SU-medarbejder.

  • Hvem kan få SU lån?

    Hvad er SU-lån?

    Du kan vælge at tage et SU-lån, mens du er under uddannelse.

    Som forsørger kan du desuden søge om supplerende SU-lån for forsørgere (du er forsørger, hvis du er biologisk forælder eller adoptivforælder til et barn under 18 år OG barnet har folkeregisteradresse hos dig. Du betragtes ikke som forsørger, hvis du for eksempel er plejeforælder eller stedmor/far).

     

    For at få lånet skal du modtage SU. Det betyder, at du ikke kan få SU-lån i måneder, hvor du for eksempel holder orlov eller har valgt din SU fra.

    Du skal først betale dit lån tilbage, når du er færdig med at modtage SU. Det er meget vigtigt, at du læser lånebetingelserne grundigt igennem.

     

    Du kan se de aktuelle satser for SU-lån på SU's hjemmeside

     

    Sådan søger du om SU-lån

    Du søger SU-lån via MinSU.

    Når du er blevet tildelt lånet, får du besked via Digital Post på borger.dk/i e-Boks.
    Når du har fået besked om, at du har fået lånet, skal du igen ind i MinSU, for at udfylde og godkende din låneplan (du får først lånet udbetalt, når du har godkendt din låneplan og accepteret betingelserne for lånet).  Gå ind på Ret din SU/Godkend låneplan på su.dk. Udfyld skemaet med den ønskede størrelse på lånet (hvis du vil låne så meget, som det er muligt, kan du trykke på knappen: Indsæt maksimalt beløb).

     

     

    Vær opmærksom omkring nytår

    Dit SU-lån løber for et år ad gangen. Det betyder, at du omkring årsskiftet hvert år skal ind og godkende din låneplan for det nye år, hvis du ønsker at fortsætte. 

Hvis du skal kontakte os inden start

Skolen holder sommerferie i ugerne 27 - 30. Det vil derfor ikke være muligt at kontakte os i dette tidsrum.
Dog starter Turboholdene fra d. 17.juli - og der skal nok være klar til jer :)

Hold dig evt. orienteret på vores hjemmeside (særligt denne side) og på vores Facebook side.

Fra d. 31. juli er vi klar til at tage i mod din henvendelse, hvis du har nogen spørgsmål.

Har du ikke modtaget en sms

 

Har du ikke modtaget en sms fra os som ventet 3 uger inden holdstart? Udfyld venligst formularer herunder, så hører du fra os hurtigst muligt.

Bemærk, at SMS'en først kommer, når din betaling er registreret, og du er oprettet i vores system - dette kan tage et par dage fra du har betalt dit deltagergebyr.

 

 OBS: det er vigtigt, at du informerer os, hvis du får nyt telefonnummer.

Mange tak - vi kommer dig til undsætning snarest!

Vi ser på problemet, og du skulle gerne modtage en sms med dit brugernavn og kodeord snart.

Har du ikke et kursistnummer, indtast i stedet CPR-nr.

Formularen indeholder følgende fejl

  • {{validation.errorMessage}}